Z Koniny Halany na Kudłoń | Gorce szlaki, mapa, pogoda, Turbacz Z Koniny Halany na Kudłoń

Gorczański Portal Turystyczny

Z Koniny Halany na Kudłoń

Z Koniny Halany na Kudłoń prowadzi szlak czarny, jednym z długich grzbietów górskich opadających z Kudłonia na północny zachód, niemal cały czas przez tereny leśne. Po drodze najwspanialszy w Gorcach drzewostan jodłowy. Znaki czarne, czas przejścia ok. 2.30 godz. (w przeciwnym kierunku 1.45-2 godz.), suma podejść ok. 640 m. Początek szlaku na końcowym przystanku autobusowym Konina Halamy (liczne autobusy z Mszany, także z Krakowa i Limanowej). Wyruszamy na południe szeroką, utwardzoną drogą W górę potoku Konina, płynącego głęboko wciętą doliną.

Po prawej grzbiet Turbaczyka, po lewej długi grzbiet północny Kudłonia z kulminacją Gębowej. W głębi doliny widać masyw Mostownicy łączącej się z Czołem Turbacza. Po ok. 500 m skręcamy W lewo, przez most, ku wylotowi doliny. Tuż przed mostem W dnie potoku progi skalne tworzące wodospady, szczególnie efektownie wyglądające przy wiosennych roztopach. Dalej wyraźną drogą leśną, wspinającą się na grzbiet, już W granicach Gorczańskiego Parku Narodowego. Idziemy przez wielogatunkowe lasy regla dolnego, przeważnie jodłowe lub dużym udziałem jodły, która osiąga tu rekordowe rozmiary. Właśnie na zaludnionych i południowo-zachodnich stokach tego grzbietu zinwentaryzowano z największą liczbę pomnikowych drzew. Wiele z nich sięga 35-40 m wysokości i powyżej 100 cm średnicy w pierśnicy (na wysokości 1,3 m od grunt a ich wiek szacuje się na 250-300 lat. Wśród nich jest największa rozmiaru jodła W Gorczańskim Parku Narodowym i zapewne jedna z największych w Posce (138 cm w pierśnicy i 41 m wysokości). Polana Cyrla Hanulowa położona na wypłaszczeniu grzbietu. Na polanie znajduję się szałas z charakterystycznym, nie typowym pokryciem dachu – czerwoną dachówką. Widać go z wielu miejsc na stokach Kudłonia. Dalej podążamy wyrównanym grzbietem, z lewej starodrzew bukowe z okazami wysokości 30-35 m. Po przecięciu drogi stokowej osiągamy skraj polany Kopa. Z centralnej części rzeczywiście kopiastego wyniesienia rozległe widoki na wnętrze Gorców oraz wzniesienia Beskidu Wyspowego. Przed laty polana była intensywnie użytkowana jako łąka kośna. Obecnie polana ulega stopniowemu zarastaniu. Otwarty teren stanowi miejsce łowów wielu gatunków ptaków. Często pojawia się myszołów, niekiedy naskraju lasu czatuje puszczyk uralski. W lesie powyżej polany po obu stronach szlaku pojawiają się wychodnie skalne. Największe mają postać ambon wysokości dochodzącej 20 m. Po kilkunastu minutach polana Figurki Niżne ze wspaniałym widokiem na centralną część Gorców z Turbaczem. W kierunku północno-zachodnim widać Luboń Wielki i Szczebel w Beskidzie Wyspowym, bardziej na zachód pasmo Polic i Babia Góra. Idąc dalej przez świerkowy bór górnoreglowy, mijając małe polanki Figurki Średnie i Wyżnie dochodzimy do Polany Pustak. Na szczyt Kudłonia kierujemy się ku wschodowi (razem ze znakami żółtymi).

• Szlak czarny z Koniny przez Kudłoń do Lubomierza.