Z Rzek na Gorc | Gorce mapa, Szlaki,Turbacz, Pogoda, Turbacz Gorc z rzek szlak niebieski z Rzek - Gorce

Gorczański Portal Turystyczny

Z Rzek na Gorc

Z Rzek na Gorc prowadzi szlak niebieski. Jest to zdecydowanie najkrótsze, choć stosunkowo męczące, podejście na Gorc. Szlak wiedzie głównie lasem, ale na końcowym odcinku przecina już pod szczytem rozległą halę Gorc Kamieniecki. Latem duży tu ruch, bo właśnie tędy wychodzi większość turystów, których celem jest baza namiotowa pod Gorcem.

Wycieczkę rozpoczynamy z przystanku PKS na przełęczy Przysłop skąd schodzimy główną szosą na wschód, w dolinę Kamienicy. Po około 200 metrach tuż przed mostkiem skręcamy w prawo. Dalej podążamy asfaltową drogą wzdłuż Kamienicy aż do betonowego mostu na rzece. Następnie skręcamy w lewo, przechodzimy przez most. Tutaj pojawiają się znaki niebieskie. Szlak wspina się dość stromo, w stronę grzbietu Magorzycy wśród zagajników. Szlak na tym odcinku jest błotnisty i zaniedbany, nieustanne zwózki drewna z wyrębów czynią ten szlak wyjątkowo uciążliwy. Po około 40 minutach dochodzimy do szerokiej utwardzonej drogi którą dochodzimy do rozległej hali – Polana Nowa, położona w siodle pomiędzy Magorzycą a masywem Gorca. Ze wschodu dołącza szlak czarny ze Szczawy. W północnej części polany stoi metalowy krzyż. Jest to mogiła niemieckich żołnierzy poległych w styczniu 1945 r. podczas odwrotu przed Armią Radziecką.

Droga wiedzie dalej na południowy zachód, coraz stromiej pod górę, najpierw otwartym grzbietem, potem lasem. W kierunku północnym widać Magorzycę (875 m), a za nią Kiczorę Kamienicką (1007 m) i Wielki Wierch (1007 m). Po odcinku mozolnego podejścia dochodzimy do Polany Świnkówki z widokiem na wnętrze doliny Kamienicy. Po około 10 minutach dochodzimy do rozległej hali – Polany Gorc Kamienicki, położonej na północnym stoku Gorca. Na północnym skraju, już w lesie, znajduję się obfite źródło wody pitnej. Z części grzbietowej wspaniała panorama. Na wschodzie dolina Kamienicy z miejscowościami Szczawa i Kamienica, na dalszym planie pasmo Radziejowej – Beskid Sądecki. Na zachodzie wnętrze Gorców. Od lewej polany Bieniowe, Przysłop i Średniak, ponad nimi góruje – Jaworzyna Kamienicka, Turbacz, Mostownica, po drugiej stronie górnej doliny Kamienicy widać masyw Kudłonia z polanami Pustak, Stawieniec, Gorc Porębski, Jaworzynka. Na północy wzniesienia Beskidu Wyspowego.

Na szczyt Gorca dochodzimy krótkim podejściem przez las. Jeśli celem wędrówki jest studencka baza namiotowa, można go ominąć skręcając przed wejściem w las w lewo, w drogę, która trawersem wprowadza na skraj Hal Podgorcowych. Kilkaset metrów za szczytem szlak niebieski łączy się z szlakiem zielonym, którym można kontynuować wędrówkę aż do Turbacza.

• Szlak niebieski biegnie z Rzek na Gorc .
Całkowity dystans: 4801 m

Śnieg. Min. temp. -1 °C.
Jutro 11/20 70%
śnieg
Poranne opady śniegu. Maks. temp. 2 °C. Wiatr zach. z prędkością 15 do 30 km/h. Możliwe op. śniegu 70%. Opady śniegu poniżej 2 cm.
Wtorek 11/21 70%
Deszcz ze śniegiem. Maks. temp. 3 °C. Wiatr pd.-zach. z prędkością 10 do 15 km/h. Możliwe opady 70%. Opady śniegu poniżej 2 cm.
możliwy deszcz
Środa 11/22 30%
Poranne przelotne opady. Maks. temp. 6 °C. Wiatr pd.-zach. z prędkością 10 do 15 km/h. Możliwe op. deszczu 30%.